3 ENKLA KNEP - SÅ FÅR DU DITT BARN ATT ÄTA GRÖNSAKERNA

Och så sitter ni där, samlade runt middagsbordet. Du har gömt grönsaker i maten och blandat en stor sallad, men ingen äter.

Du sitter kvar med den ekande frågan "varför"?.

Leg kostrådgivare Jennifer Milton delar här med sig av sina 3 bästa tips.

1. Gör det roligt.
Skiva grönsakerna i roliga former. Stavar, cirklar, hjärtan eller träd. Låt barnen vara med och förbereda (med en barnkniv) och låt de gärna provsmaka allt de känner för. Låt barnen även döpa alla grönsaker. Broccolin kan bli ett djungelmonster, morotsskivorna kan bli guldpengar, bönorna blir till superpiller och paprikastavarna till små svärd.

2. Utnyttja hungern.
Ett bra tips är att se till att servera grönsakerna när barnen är riktigt hungriga, exempelvis morot- och parprikastavar innan middagen. Aptiten är ju alltid som störst när vi är hungriga. 

3. Ha tålamod!
Det kan ta upp till 15-20 provsmakningar innan ett barn vänjer sig vid en ny smak. Se därför till att vara ihärdig och ge inte upp i förstahand. Döm inte heller ut en maträtt eller grönsak för att barnet ratar den första gången, utan fortsätt servera och låt de provsmaka. Ha tålamod!

Vill du ha fler konkreta tips och verktyg på hur du inför mer grönsaker i ditt barns vardag? Ta hjälp av en kostrådgivare redan idag! 

Vill du få 15 minuter kostnadsfri kostrådgivning online? Boka här!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln