FYSISK AKTIVITET FÖR BARN

Alla vet vi att fysisk aktivitet är något positivt och nödvändigt för hälsan. Men hur viktigt är det egentligen med fysisk aktivietet för dem små? Fysisk aktivitet lägger grunden för fysisk och psykisk hälsa för barnet såväl som nu som när de blir vuxna. Fysisk aktivitet ökar bland annat välbefinnandet, minskar risk för sjukdomar, ger bättra styrka och kondition, förbättrar sömnen, ökar imunförsvar, stärker självkänsla och minskar risk för övervikt. Fysisk aktivitet ökar också koncentrationsförmågan och inlärningsförmågan vilket resulterar i bland annat bättre skolresultat. 

Fysisk aktivitet är en nödvändig faktor för att bygga ett hälsosamt och trivsamt liv, såväl fysiskt som psykiskt. I detta stycke finner du 3  tips och råd för hur du kan implementera fysisk aktivitet i ditt barn och din familjs liv. Detta kommer bli en serie med tips och råd om fysisk aktivitet för barn och först ut kommer tips nummer 1!

HUR OFTA OCH HUR MYCKET?
Alla barn mellan 7 och 12 år rekommenderas minst 90-120 minuter fysisk aktivitet per dag och ungdomar mellan 13 och 18 år rekommenderas minst 60-90 minuter. Barn och ungdomar med funktionsnedsättning eller sjukdomstillstånd, vilken inte kan nå upp till rekommendationerna, bör vara så aktiv som det går utifrån tillståndet.

Fysisk aktivitet omfattar all sorts rörelse som är en följd av skelettmuskulaturens sammandragningar och som ger ökad energiförbrukning. Promenad, cykling, simning, lek, hopp, städning, arbete i trädgården är några exempel på fysisk aktivitet. 

FYSISK AKTIVITET SKA VARA ROLIGT
Det är viktigt att fysisk aktivitet är lustfyllt, roligt och utan prestation. Fysisk aktivitet ska främja barnets självkänsla och öka välbefinnandet såväl fysiskt som psykiskt. Det är viktigt att rörelsen inte innebär tvång eller prestation. Fråga ditt barn vad de själva tycker är roligt och önskar göra och analysera barnet vid olika aktiviteter. Vad gillar de? Vilken aktivitet får det att lysa i barnets ögon? För såväl vuxen som barn så är det en grundläggande faktor att rörelsen är rolig för att man ska vilja fortsätta.

NYTTJA VARDAGSMOTIONEN
Ett enkelt sätt att implementera mer fysisk aktivitet i barnens liv är att införa vardagsmotion. I dagens samhälle är det alltför vanligt att man tar bilen till skolan, bilen till mataffären och bilen till kompisen. Ta för vana att ta cykel till skolan eller en promenad till affären. Ofta är det vi vuxna som av vana tar bilen dit vi ska på tio minuter, istället för att cykla fågelvägen på fem minuter. 
 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln