GRÖNT ÄR SKÖNT - ÄLSKADE GRÖNSAKER

500 gram grönt om dagen lyder råden - och visst tackar vi inte nej till det! Grönsaker går att variera i all oändlighet och i regnbågens färger. Frukt och grönt innehåller mängder med vitaminer, mineraler och antioxidanter som skyddar vår hälsa. 500 gram grönt om dagen skyddra mot såväl fetma, hjärt- och kärlsjukdomar samt vissa typer av cancer. Genialt!

GRÖNT ÄR SKÖNT
Istället för att bygga din måltid efter t ex köttet, bygg din måltid utifrån grönsakerna och låt dem ta plats. Gör en stor, härlig sallad på gröna blad, färgglada grönsaker, rotfrukter, bönor, frön och nötter. Ringla gärna över någon god olja. Och glöm inte det gröna även när du äter mat borta!

VARIATION ÄR A OCH O
Grönsaker är inte bara skivad gurka och tomat, utan förekommer i mängder av variation och likaså gäller tillagningen. Woka, riv, hacka, skiva, koka, ugnsrosta, grilla, puréa eller panera! 

ÄLSKADE BALJVÄXTER
Glöm inte de älskade baljväxterna! Hummus, falafel, bönburgare, soppor, chili con carne eller i sallader av kikärtor, bönor eller linser. 

TÄNK ISKALLT OCH MIXAT
Grönsaker fungerar alldeles utmärkt att frysa och plocka fram när de behövs! Då slipper du de skrumpna grönsakerna i kylen. Smart för både miljö och plånbok med frysta grönsaker. 

Kom också ihåg att mixat är utmärkt och särskilt av frysta bär och frukter. Fryst banan, mango, hallon och bladspenat tillsammans med mandelmjölk utgör en underbar smoothie!

DET FINNS NÅGOT FÖR ALLA!
När det gäller frukt och grönt finns det något för alla - även de minsta! När du gör en smoothie på mango och banan, mixa ned en näve bladspenat och förklara den gröna färgen med att det är en "Ninja Turtles drink". Gör mos på både potatis och blomkål. Servera grönsaks"svärd" innan maten i form av ex morötter. Mixa ned grönsaker i soppan, servera frukostgröten med bär och gör en rejäl fruktsallad till fredagsmyset. 

Eftersom frukt och grönt finns i många, många varianter så finns det också något för alla. Ibland kan man dock långsamt behöva vänja sig, om man inte är så van vid grönsaker!

Vill du ha mer tips och råd? Anlita din personliga kostrådgivare redan idag till kanonpris här!

GLÖM INTE MILJÖN
För miljöns skull, försök välja grönsaker efter säsong. Dessutom är de mycket godare och billigare då!

Grova grönsaker är också att föredra då de håller längre än vanliga salladsgrönsaker. 

Och glöm inte att välja ekologiskt! Det gör att både du och miljön slipper fyllas med gifter. 

Etiketter: hälsa grönsaker

LÄMNA EN KOMMENTAR

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln