DET HÄR MED SÖMN

Sömnen har en stor inverkan på vår allmänna hälsa. För lite sömn eller dålig sömnkvalitet inte bara till trötthet utan har även stor påverkan på kropp och knopp.

Långvarig sömnbrist kan leda till sjukdom, utmattning, depression och fetma.Långvarig, allvarlig sömnbrist kan också leda till olyckor på grund av minskat fokus som kommer av sömnbrist. Även många lider av dålig sömnkvalitet. Dålig sömn orsakas främst av stress, arbete/studier, egen sjukdom, sociala aktiviteter och tv/sms/mobil.
 
WELLMILTONS BÄSTA SOVRÅD
►   En skön och bekväm säng är A och O för sömnen!
►   Undvik alkohol, kaffe, te, läsk och energidryck innan sovdags. Låt det helst gå ett par timmar efter energihöjande dryck innan sänggående.
►   Låt ditt rum vara mörkt, tyst och svalt! Idealtemperaturen är så låg som 14–18 grader.
►   Träning! Promenera, yoga, löp eller träna styrka. Träning hjälper dig att rensa kroppen på diverse stresshormoner, vilket bidrar till en bättre sömnkvalitet! Men träna inte allför tätt inpå sänggående.
►    Gå inte och lägg dig hungrig. Ät en ordentlig middag. Hunger påverkar sömnen negativt.
►   Regelbundenhet. Se till att gå och lägg dig samma tid på kvällen och stig upp samma tid om morgnarna, även på helger.
►   Skippa telefonen och fokusera på avslappning! Gör några andningsövningar, ta ett avkopplande bad eller läs en bok. Nedvarvning är viktigt en lyckad insomning!

SÅ MYCKET SÖMN BEHÖVER DU
0 - 3 månader: 15-18 h sömn / dygn
3 - 12 månader: upp till 17h / dygn
1 - 3 år: 12-13h timmar per dygn
3 - 6 år: 11-12 timmar per dygn
6-12år: 10-11 timmar per dygn
Tonåringar: 8-9 timmar per dygn
Vuxna: 7-9 timmar per dygn

VISSTE DU...?
Visste du att dålig sömn är en bidragande faktor till fetma? Dålig sömn stör våra aptitreglerande hormoner vilket leder till att vi ofta äter mer efter en natts dålig sömn. Vi försöker även ofta att kompensera vår sömnbrist med mer energi i form av mat eller socker. Dessutom blir vi mer känsliga för dåliga val när vi sovit lite, och har svårare att motstå frestelsen för godsaker! Så prioritera sömnen högt ikväll!


Vill du ha mer hjälp med din hälsa för att bland annat få bättre sömn? Anmäl dig idag till våra hälsoprogram!
Etiketter: sömn hälsa måbra

Kommentera gärna:

SENASTE INLÄGGEN

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar