HJÄLP, VILKEN OLJA SKA JAG VÄLJA?

Att välja stekolja kan vara en djungel och hälsohemsidorna ger olika rekommendationer varje gång. Använd smör, använd inte smör. Använd olivolja, använd inte olivolja! Här har Wellmilton gjort en sammanfattning av vilka oljor du kan använda vid stekning och vilka du bör undvika!

Mättat fett (kokosolja, smör) är mycket stabil under upphettning och är därmed det bästa livsmedlet för stekning och ugnsstekning. Mättat fett är dock sämre i andra synpunkter, så använd endast välbehövlig mängd av fettet vid stekning.

Fleromättat fett (majsolja, solrosolja, matolja, frityrolja, sesamfröolja, linfröolja) är ett väldigt instabilt fett och bör helst inte användas vid upphettning. Fleromättat fett passar däremot utmärkt till kalla såser eller dressingar.

Enkelomättat fett (rapsolja, olivolja) är något stabilare och kan användas även för stekning. Använd endast nödvändig mängd enkelomättat fett vid stekning och undvik alltför höga temperaturer. Höga temperaturer bör alltid undvikas, oavsett stekfett, på grund av de stekmutagener som bildas som bildar cancerogena ämnen i våra kroppar. Olivolja innehåller hög andel polyfenoler, en antioxidant, som skyddar oljan mot oxidation vid upphettning. Enkelomättade fetter tål värme upp till 180-200 grader, högre temperaturer än så bör det inte användas i då det istället bildas massor med cancerogena ämnen.

Sammanfattningsvis är olivolja eller rapsolja det bästa alternativet för låga stektemperaturer. Enkelomättat fett ger en rad olika hälsofördelar. Vid högre temperaturer rekommenderas istället kokosolja eller vanligt smör, då enkelomättat fett vid för höga temperaturer genererar cancerogena ämnen. Oljor med hög andel fleromättat fett bör absolut undvikas för stekning och endast användas som dressing, i kalla såser eller liknande.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln